Συναισθηματική Δικαιοσύνη

Η Συναισθηματική Δικαιοσύνη

και η ισότητα

Έχει διαπιστωθεί προ πολλού η ανάγκη καλλιεργείας από τους Δικαστές της ενσυναίσθησης για να δικάσουν δικαιότερα και ανθρωπινότερα. Το έχουμε ήδη επισημάνει σε πολλά σημεία του βιβλίου μας. Λεπτομερέστερη όμως ανατομία των εννοιών, δείχνει και την ανάγκη ενός γενικότερου όρου που προτείνεται από εμάς, της «Συναισθηματικής Δικαιοσύνης». Αυτή προέρχεται από τον συνδυασμό των όρων

  • 1) Δικαιοσύνη
  • 2) Ισότητα
  • 3) Ηθική
  • 4) Ενσυναίσθηση
  • 5) Ανθρώπινα δικαιώματα
  • 6) Ανθρώπινες υποχρεώσεις

Την αφορμή την πήραμε από μια εικόνα που κυκλοφορεί στο ιντερνέτ. Περιλαμβάνει ένα ρητό του Αριστοτέλη και τα δύο πρώτα σκίτσα. Η παρατήρησή μας στα δύο πρώτα σκίτσα είναι ότι αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Μάλιστα ο σκιτσογράφος θα μπορούσε να προσθέσει δίπλα στο μικρό παιδί και έναν ηλικιωμένο να κάθεται σε καρέκλα ή σε αναπηρικό καροτσάκι υπερυψωμένο σε κατάλληλα κιβώτια. Για τον λογο αυτό προσθέσαμε τον τίτλο «ανθρώπινα δικαιώματα» και συμφωνούμε απόλυτα και επαυξάνουμε.isotitaΌμως αυτή είναι η μισή αλήθεια. Για να λειτουργήσει μία κοινωνία ισσόροπα, χρειάζονται και οι ανθρώπινες υποχρεώσεις . Μία βασική υποχρέωση είναι η εκπαίδευση. Αυτός είναι ο λόγος που η βασική εκπαίδευση είναι υποχρεωτική στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Γι’ αυτό σχεδιάσαμε τα δύο σκίτσα των ανθρωπίνων υποχρεώσεων. Με την προϋπόθεση ότι η εκπαίδευση περιλαμβάνει οπωσδήποτε και την ΣΝ που καλλιεργεί την αρετή, ηθική, αγάπη, ενσυναίσθηση κλπ, τότε ο ώριμος άνθρωπος που έχει αυτά τα βιβλία στο μυαλό του, έχει δικαίωμα να τα βάλει σαν σκαμνί και να πατήσει επάνω για να δεί το μάτς. Ο άλλος ας μείνει εκεί που είναι. Ήταν επιλογή του να μην υιοθετήσει αυτά που διδάχθηκε. Δεν του φταίει κανείς. Τονίζουμε ότι στην στοίβα των βιβλίων υπάρχουν απαραίτητα και μερικά βιβλία ΣΝ. Συνεπώς σε αυτή την περίπτωση η ισότητα αδικεί και η ανισότητα είναι δίκαιη.
Η ρήση του Αριστοτέλη ταιριάζει και με τα δύο ζευγάρια σκίτσων. Στην πάνω αριστερά εικόνα γίνεται ίση μεταχείριση των ανίσων σε φυσικό ύψος ανθρώπων γι’ αυτό και είναι άδικη. Στην κάτω αριστερά γίνεται ίση μεταχείριση των ανίσων σε πνευματικό ύψος ανθρώπων που είναι επίσης άδικη. Η δικαιοσύνη στην πρώτη περίπτωση ταυτίζεται με την ισότητα του τελικού-φυσικού ύψους και στην δεύτερη ταυτίζεται με την ανισότητα του ηθικού και πνευματικού αναστήματος των ανθρώπων. Διότι εκεί που τελειώνει το ύψος αρχίζει το πνευματικό ανάστημα.

Το μόνο πρόβλημα που τίθεται είναι της μέτρησης του πνευματικού ύψους ή αλλιώς της ΣΝ. Ομολογουμένως το πρόβλημα είναι προς το παρόν δύσκολο αλλά είναι τεχνικό. Σε βάθος χρόνου θα λυθεί και αυτό. Όμως πρέπει να παραδεχθούμε ότι σαν ποιοτικό κριτήριο ανισότητας η ΣΝ είναι άριστο. Άλλωστε και γι' αυτή την μέτρηση έχουμε μια πρόταση στο βιβλίο μας που θα την αναλύσουμε μια άλλη φορά.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η ισότητα δεν ταυτίζεται πάντα με την δικαιοσύνη όπως πάνε να μας περάσουν το μήνυμα τα δύο πρώτα σκίτσα. Η δικαιοσύνη δεν είναι φτιαγμένη για να παίρνει πάντα τους φαινομενικά άνισους και να τους κάνει ίσους. Μπορεί να χρειστεί να πάρει τους φαινομενικά ίσους και να τους κάνει άνισους.

Αν ήταν έτσι θα έπρεπε οι άνδρες να απολαμβάνουν καλύτερης ιατρικής περίθαλψης από τις γυναίκες μιας και ζούν στατιστικά λιγότερο. Αυτό όμως θα ήταν ηθικώς απαράδεκτο, διότι προκύπτει μια δικαιοσύνη τύπου Προκρούστη.prokroustis

Άρα πρέπει να μπεί και τρίτος παράγοντας : Η Ηθική.

Η ανισότητα είναι κοινωνικός και φυσικός νόμος και λέγεται κοινωνικός διαφορισμός, ασχέτως αν αυτόν τον νόμο τον διαστρέβλωσαν οι ρατσιστές και άλλες κοινωνικές ομάδες βάζοντας ανήθικα κριτήρια.

Η ισότητα είναι η αμέσως πιο παρεξηγημένη λέξη μετά την Δημοκρατία. Περιλαμβανόταν στις τρείς βασικές αρχές της Γαλλικής Επανάστασης. Αντικατόπτριζε την λαχτάρα του τότε ανθρώπου που είχε περάσει τον Μεσαίωνα των μεγάλων ανισοτήτων. Δεν προσδιόρισε όμως τι ισότητα εννοούσε. Με ποια κριτήρια;. Ισότητα εναντι ποίου;

Οι "ξεβράκωτοι" (sans-culottes) της Γαλλικής επανάστασης νομίζανε ότι η ισότητα ταυτίζεται με την Δικαιοσύνη με αποτέλεσμα σύντομα να καταλήξουν και να καταλήξουμε στο αντίθετο άκρο, της ισοπέδωσης και του Προκρούστη.


Παρακάτω βλέπουμε άλλον έναν παραπλανητικό εξυπναδισμό των οπαδών της ισότητας  που το λένε δικαιοσύνη. Είναι οι γνωστοί οπαδοί της ισότητας στη μάσα μέσω της ισότητας του τελικού ύψους.

isotita 2

Είναι μάλιστα και πονηρούληδες διότι την λέξη ισότητα την βάζουν εκεί που είναι ίσα τα... σκαμνιά, ενώ εκεί που πέφτει η μάσα το λένε δικαιοσύνη. Πίσω από την λέξη δικαιοσύνη στην ανωτέρω εικόνα κρύβεται η ισότητα στο τελικό ύψος δηλαδή η ισότητα στη μάσα.

Ο σκοπός των πονηρούληδων της ισότητας δεν είναι η δικαιοσύνη αλλά η ισότητα στη μάσα.

Γιατί αν γι' αυτά τα δένδρα εργάσθηκε και κουράστηκε μόνο ο κοντός για να καρποφορήσουν,  τότε οι άλλοι δεν πρέπει να φάνε όσο ύψος και να έχουν, με σκαμνί ή χωρίς σκαμνί. Αυτήν την περίπτωση το ανωτέρω σκίτσο εντέχνως την αποσιωπεί.

"Ο μη εργαζόμενος μηδέ εσθιέτω" (Θεσσαλονικείς Β3,10)

Το ανωτέρω σκίτσο ισχύει μόνο για μη καλλιεργούμενα από τον άνθρωπο δένδρα και στοχεύει πονηρά στα καλλιεργούμενα.

Aν μάλιστα προσθέσουμε στην αξία των γνώσεων και την χρηματική απόδοση της εργατικότητάς μας και της χρησιμοποίησης των ηθικών γνώσεων, προκύπτει το παρακάτω εύγλωττο σχήμα. Τελικά το πρόβλημα κρύβεται στους δύο ακραίους τύπους, τον πολύ πλούσιο και τον πολύ αμόρφωτο.

 dikeosini

Όσον αφορά δε "Το τέλος της εργασίας" (από τα ρομπότ) του Ρίφκιν, αυτό είναι ένα τεχνικό και ηθικό πρόβλημα προς επίλυση, για μετριασμό των ανισοτήτων που φέρνει η τεχνική πρόοδος. Αυτό το πρόβλημα δεν είναι ικανό να αντιστρέψει την παραπάνω λογική ούτε το χωρίο της Γραφής. Άλλωστε δεν έχουν όλα αντικατασταθεί από ρομπότ και επιπλέον τα ρομπότ κάποιοι τα φτιάχνουν και κάποιοι τα συντηρούν, δεν τα στέλνει ο θεούλης από πάνω. (1)rifkin

Τελικά έχω και μια εύλογη απορία που δεν έχω απαντήσει:

Γιατί στη Χάγη υπάρχει το Διεθνές Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, και δίπλα απ' αυτό δεν υπάρχει και το αντίστοιχο των Ανθρωπίνων Υποχρεώσεων;

Μήπως γνωρίζει κανείς;

 

(1) Μια ενδιαφέρουσα άποψη γι' αυτό το καινούργιο πρόβλημα μπορούμε να δούμε στον παρακάτω σύνδεσμο

http://www.factchecker.gr/index.php/2017/10/31/basic-income/

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS
X

Right Click

No right click